Avagy nem egy tökéletes világban élünk, tanuljunk meg együtt élni ezzel
Nemrég egy három részes eszmefuttatás jelent meg az SFmagon
Lőrinczy Judit írótól, aki az SFmag és az LFG szerkesztője és többször vett
részt novellák zsűrizésében. A cikkében arra tett kísérletet, hogy megvizsgálja
– de legalább is elmondja a véleményét – az irodalmi díjak szerepéről és
értékéről. Konklúziója – ami erősen támaszkodott Ursula K. Le Guin
sci-fi/fantasy író témába vágó írásaira – lényegében az, hogy bár vannak
irodalmi díjak, és azok egyfajta diskurzus elindításának az alapjai lehetnek,
végeredményben elhibázottak, hiszen az irodalom nem mérhető, nincs legjobb, és
ráadásul még sok olyan szempont is közre játszik a díjak odaítélésének
folyamatában, amelyeknek nem sok köze van az irodalmi értékhez (pl. piaci
szempontok). Továbbá azt is felrója a cikksorozat és írója, hogy az olvasók (a
befogadók) túlságosan is támaszkodnak a díjakra, azokat sokkal nagyobb értékkel
ruházzák fel, mint amellyel valóban rendelkeznek.
Ezen megállapítások jelentős részével egyetértek. Hogy akkor
mégis miről fog szólni ez a cikk? Arról a jó pár dologról, amiről úgy érzem,
nem esik szó a díjak kapcsán, vagy pedig ugyan szó esik, de kihagy a
szemléltetésből más nézőpontokat is. És ha már vitaindítóként harangozták be a
cikket, legyen diskurzus!
(Ja, ő Venus) |
(Kattints a Továbbra)
Az irodalom nem mérhető. Legalább is nem úgy, mint egy kiló
kenyér vagy egy kétméteres rúd. Az irodalom, mint minden művészeti forma, a
befogadótól függően rendelkezik értékekkel. Ez természetesen sarkított
megfogalmazás, de tény, csak akkor van értelme egy dalnak, ha valaki hallja is
– még ha az maga a dalnok –, egy regény igazán akkor éri el célját, ha eljut
legalább egy olvasóhoz megalkotóján kívül. Minden könyv jelent valamit, csak a megfelelő
olvasóra vár. Emiatt van létjogosultsága a tisztán szórakoztató irodalomnak, a
filozofikus lételemző regényeknek, az erotikus irodalomnak vagy a kriminek. Az
irodalom számára a legfontosabb érték az, hogy átadjon valamit, ha mást nem,
hát pár óra önfeledt szórakozást. Ezen vonalon továbbindulva, ha minden mű
érték, akkor nem is lehet kiválasztani egy legjobbat közülük. Pláne, érvel Le
Guin és Lőrinczy, ha különbözőek a könyvek. Mert ugyanúgy fontos lehet két mű,
még ha teljesen különböznek, pláne mivel mindkettő jelent valamit egy-egy ember
számára. Ahogy példával illusztrálják, a gyerekek kisállatait nem lehet
összemérni egymással.
Ez az eszmefuttatás véleményem szerint jó alapból indul ki,
de figyelmen kívül hagy pár kérdést. Először is, nem gyíkokat hasonlítunk össze
macskákkal. Valóban, egy mű értelmezése, értéke főleg – szinte csak – a
befogadótól függ, ennek ellenére mégis megtörténik, hogy egy könyvet jónak, egy
másikat rossznak nevezünk. Ezt teszi az SFmag, ezt teszi a Guardian, ezt teszem
én is, és ezt teszi Lőrinczy is. Igen, ennek jó része az adott személy ízlését,
személyiségét tükrözi. De mégsem állítjuk egy startvonalra a Twilightot a Száz
év magánnyal, holott valahol mindkettő a szerelemről szól és mindkettőnek
milliók a rajongói. Akkor valami csak eldönti, mitől lesz az egyik rossz, a
másik pedig klasszikus. Persze, az irodalmi kánon, amiről szintén megállapítja
a cikksorozat, hogy „[b]ármely művészeti kánon túlságosan korlátozó. És
mindegyikük elavult már azelőtt, hogy kinyilatkoztatták őket”. Vegyük észre
azonban, hogy a kánon nem egy felülről irányított valami: a kánon mi vagyunk,
olvasók. Lehetséges, hogy egy évszázada ismert és felkapott szerzők ma már
névről sem ismerősek, míg másokat kiemeltek a névtelenségből, mert értéket
leltek műveikben, amelyek még mindig érvényesek – ezt a cikksorozat is
megjegyzi, nem hiába jeleztem, hogy több megállapításával egyet értek.
Egyik macskát hasonlítjuk össze a másikkal. Azazhogy egy
fogalomkörbe tartozó jelenségeket veszünk egy kalap alá, és még ha elsőre nem
is látjuk a hasonlóságokat és azonos jellemzőket, azért ha látunk két állatot,
meg tudjuk mondani, melyik a macska és melyik nem. Így van ez a könyvekkel is;
olvasás közben el tudjuk dönteni, mit tartunk értékesnek, mit nem. Igen,
gyakran az olvasó olyasmit tart értékesnek, amit a „kánon” nem. Mint ahogy
sokan jobban szeretik a bolyhos bundájú, játékos Mircikét Móricnál, aki remek
egerész, és soha nem jutna eszébe összekarmolni a kanapénkat, de mondjuk
hiányzik az egyik füle. Mert van, akinek egy bolyhos szőrgolyóra van szüksége,
hogy élvezze általa az életet, míg másoknak az ad örömet, ha egy szofisztikált
társra lelnek. Ettől még mindkettőnek van létjogosultsága. Viszont meg tudjuk
állapítani, melyikük a jobb – csak mondjuk meg, miben. A fenti két könyvnél
maradva, a Twillight nyerne, ha azt néznénk, melyik a népszerűbb könyv a
tizen-huszonéves női olvasók körében. Ellenben Száz év magány nyerne, ha azt
vizsgálnánk például, hogy mennyire komplexen beszél a mű az emberi
kapcsolatokról. Az már az egyén döntése, hogy hogyan dönt, melyik szempont
számára a fontos. Ezzel nem azt kívánom mondani, hogy egy-egy díj odaítélése
tökéletesen jól működő és minden oldalról védhető folyamat. Csupán arra kívánok
rámutatni, hogy a cikksorozat ezen támadása ugyanúgy gyenge lábakon áll.
A fő kérdés a díjakkal kapcsolatban az, hogy mi a céljuk,
vagyis hogy mit tudnak hozzáadni az egyetemes kultúrához. Alapvetően Lőrinczy
cikksorozatában arra helyezi a hangsúlyt, hogy a díjak a legjobbat választják
ki, így rangsorolnak. Ezzel hellyel-közzel egyet is lehet érteni (legfeljebb
nem ennyire sarkított megfogalmazásban), de maga a sorozat is említést tesz a
díjak más szerepeiről. Az egyik ilyen, hogy ez egyfajta elismerés a szerzőknek
– hisz a művekkel együtt a mögöttük álló alkotókat éri az elismerés –, hogy
alkotásuk elért egy bizonyos mércét, amit egy adott csoport értékelendőnek
tart. Ezzel kapcsolatban a cikksorozat megjegyzi:
„Le Guin nem vitatja a méltató visszajelzések okozta örömet,
de sokkal többre tartja azt, ha valaki a tőle telhető legjobbat teljesíti,
elvégzi a maga elé célul tűzött feladatát, és élvezi az ezt követő
elégedettséget.”
Tehát egy író ne a díjért írjon. Ezzel önmagában nincsen probléma. Azonban az idézet magában hordozza,
hogy a szerző ne a pozitív visszajelzésért alkosson, hanem egyfajta belső
indíttatásból, belső elégedettség eléréséért. Ezzel számomra az a probléma,
hogy senki sem azért végez alkotó tevékenységet – se egy író, se egy filmes, se
egy újságíró – mert önmagát akarja csupán kiélni. Tény, hogy aki alkot abban
valamiféle önmegmutatási szándék is bujkál – visszautalva, mit ér a dal, amit
senki sem hall? –, mindenkinek jól esik, ha érzi, hogy munkájának értelme van.
Fafaragásnál vagy házépítésnél ez az érték könnyen látható, hiszen az elkészült
ház önmagában elégedettséggel töltheti el az embert. De egy írásmű önmagában
nem nyújt teljességérzetet – nyújthatna, de még sosem hallottam ilyen esetről.
Az egyénnek szüksége van pozitív visszacsatolásra, hiszen ha ezt nem kapja meg,
akkor vagy nem folytatja tovább az adott tevékenységet – talán ez a jó
végkifejlet –, vagy belső kényszere miatt ugyan folytatja, de megkeseredik, és
ez a keserűség különféle utakon a felszínre tör. Továbbá ne felejtsük el, hogy
az sem mindegy, ki mondja azt, hogy nem tartja a díjak okozta visszacsatolást
fontosnak. Ursula K. Le Guin egy elismert, díjakkal többször kitűntetett író,
akinek a fantasztikumból sikerült olyan szintig kitörnie, hogy a mainstream kultúrában
is megjelenjen (pl. The New Yorker). Le Guinnek valóban nincs szüksége díjakra,
és nem csak azért, mert látta a háttérfolyamatokat. De vajon így van ez egy
fiatal, feltörekvő íróval is? Vagy mennyire lehet figyelmen kívül hagyni egy
olyan esetet, ha egy zsánerregény mainstream irodalmi díjat kap, még ha annak a
díjnak a mechanizmusa sem tökéletes?
A másik, véleményem szerint az egyik legfontosabb aspektusa
a díjaknak a pozícionálás. Minden díj, függetlenül attól, hogy jól vagy rosszul
működik, irányítani kívánja az olvasókat, nézőket, a befogadókat. Ugyan nagyon
jól tudjuk, milyen értékei vannak az Oscar-díjnak, ennek ellenére mégis
megnézzük a jelölt filmeket, vagy ha keresgélünk, egy „Oscar jelölt” címke
hamarabb felhívja a figyelmünket. A cikksorozat nagyon helyesen jegyzi meg,
hogy napjainkban, amikor a befogadókat átláthatatlan mennyiségű információ és
mű özönli el, bizony szükség van iránymutatókra. Ha azt mondjuk egy könyvre,
hogy díjnyertes, nem csak azt mondjuk – helyesen vagy sem, az most mindegy –,
hogy ez a „legjobb”, hanem hogy „ezt érdemes elolvasni”. Természetesen abban
tökéletesen egyetértek, hogy nem szabad más műveket leírni, mert azok nem
kapták meg a díjat, amiről esetleg „egy hajszállal” maradtak le – ezért érdemes
például shortlisteket készíteni, vagy kiemelni, mely más művek lettek volna
máskor/más zsűrivel díjazottak. A probléma nem ott van, hogy a díjakat
marketingként használják, hiszen akármennyire is kezelik manapság sokan úgy a
„marketing” kifejezést, mint „a patás Ördögtől való dolgot”, minden díj magában
hordozza a marketinget. Ugyanúgy, ahogyan az is, ha én egy barátomnak ajánlok
valamit, vagy egy kritika pozitívan nyilatkozik egy könyvről. A díjak másfajta
irányadók, mint egy The New York Times cikk egy új megjelenésről. Ahogyan
minden más ilyen „irányítótoronynál”, itt is az a legfontosabb, hogy megnézzük,
mit is ér valójában, mi van mögötte, és számunka releváns-e.
Worlds Without End |
De nem kell messzire mennünk, ha díjak problémáiról
szeretnénk beszélni.
Például, az egyik kommentben a hivatkozott cikksorozat alatt
felvetül a nemrég indult Magyar Könyvek Viadala. A probléma nem a versennyel
van. Sőt, még azzal sem, hogy kevesen állnak mögötte, vagy hogy egy viszonylag
jól körülhatárolható réteget reprezentál, hiszen bárki meggyőződhet róla,
hogyan zajlik az egész, kik ajánlottak könyveket a kategóriákba. Természetesen,
vannak eléggé szembetűnő gondok az egész metódussal kapcsolatban, kezdve a
merítés mélységével, de ez az egész akkor kezd el igazán jelentőssé válni,
amikor a Viadal magát az egész hazai könyvtermést mérlegre állító
összehasonlításként pozícionálja. Mind a név, mind az attitűd azt sugallja,
hogy a kiválasztásban részt vevő bloggerek egy reprezentatív csoportot
alkotnak, és együttesen rendelkeznek olyan ismeretekkel, amelyeknek
segítségével képesek a tejes magyar palettát felölelni. Holott, aki kicsit is
járatos például a hazai szépirodalomban, annak elég ránéznie a jelöltek
listájára, és máris kérdések merülnek fel benne. Az egésszel nem az a probléma,
hogy jól körülhatárolható réteg választ ki a saját rétegízlése miatt látókörébe
került kötetek közül jelölteket, ezzel egy igencsak szűk merítését adva a
magyar regényeknek, hanem hogy egy gyanútlan szemlélő azt szűrheti le, hogy ez
valóban a hazai regénytermés egészét képviseli. A probléma tehát ugyanaz, mint
a korábban említett Hugo-díjnál.
Hogy a blogolvasók egy másik részének is ismerős témát
vegyek elő – olyasmit, amivel én is már nagyon sokat foglalkoztam –, a hazai
fantasztikum szinte valamennyi díja alapvetően ugyanezzel a fő problémával
küzd. A Zsoldos Péter-díj és a KIMTE Fantasy-díja – utóbbi megalakulásától
kezdve gyakorlatilag nem képes semmilyen téren betölteni a szervezők céljait –
egyaránt több hiányossággal küszködik: a bírálói rendszertől a zsűri tagjainak
elfogadottságán/reputációján keresztül a díjazott művek értékéig bezáróan még
felsorolni is sok. Ugyanakkor legnagyobb probléma ezekkel, hogy nem azt adják,
amire vállalkoznak. A Zsoldos-díj saját magát mint a hazai science fiction
egyetlen díja jelöli meg, célja kiválasztani a legjobb – és most tekintsünk el
a legjobb objektíve kiválaszthatatlanságának axiómájától – írásokat (regény,
novella, kisregény) és díjazni azokat. Vagyis ezen túlmenően felvállalja, hogy
kiemeli a jókat, és mint díj, irányt mutat az olvasóknak. Hogy mindez a
valóságban működik-e? Nem. Hosszú évek szakadatlan munkájának hála a díj ma
csupán egy üres lufi, értéktelen. Hogy ehhez mi vezetett, a megkérdőjelezhető
metódus, a díjnyertes regények színvonala, a díj körül kialakult kulturáltnak
egyáltalán nem nevezhető közbeszéd, az jelen esetben lényegtelen. A lényegi
kérdés az, hogy mit vállalt a díj, mit ért el, és most hol tart.
Ennek ellenére annak a ténynek, hogy a hazai fantasztikumnak
nincsen olyan díja, ami képes az általa vállaltakat teljesíteni, nem szabad
hogy befolyásolja a díjakról való általános gondolkodásunkat. Minden díj mutat
valamit. Vannak jól működő díjak, és vannak rosszul működőek. Utóbbiak esetében
a legfontosabb, hogy minél több ember rámutasson a hiányosságokra, a
problémákra, és ha tud, mutasson alternatívát, megoldási javaslatokat. Sokszor
hallani persze azt, hogy nem érdemes foglalkozni a rossz díjakkal,
szavazásokkal, mert amúgy sem ér el vele az ember semmit, csak szitkokat és
értetlenséget kap válaszul. Ismét csak a Zsoldos-díj a remek példa, amivel a
hazai SF közösség jelentős része már inkább nem foglalkozik. Mint egy gyerek,
akinek szennyes a pelenkája, de inkább mindenki kerülgeti, nem rakná tisztába,
mert nem az ő dolga, hanem az anyjáé, aki momentán éppen szappanoperát néz.
Igen ám, de ettől még ugyanolyan büdös lesz a lakásban. Ha nincs kulturált
közbeszéd, akkor törekedni kell a megteremtésére. Ez egy olyan vas, amit én
személy szerint ahol tudom, ütök. Mert ha senki nem tesz az ügy érdekében,
akkor megmaradunk a kis posványunkban, aztán csodálkozunk, ha a kívülről jött
ember nem tud mit kezdeni a szituációval.
Visszatérve a hazai zsánerdíjas kitekintésből, a díjaknál a
legfontosabb az, hogy mit akarnak elérni. Az egyén felelőssége, hogy hagyja,
minden menjen az eddigi úton, vagy felszólal. Továbbá észre kell venni, hogy az
emberek használják a díjakat, mint iránytűket. Nem ideális világban élünk, ahol
mindenki azonnal tudja minden műről, hogy neki való-e, milyen értékeket
képvisel etc. Valahol a díjakra szükség van, ahogyan a barátunk ajánlására vagy
a könyvesbolti eladó útmutatására. Benne van a pakliban, hogy nem azt fogjuk kapni,
amire számítunk, de ez sajnos a mi szabadságunk ára. Viszont szabadságunk
kiterjed arra is, hogy mi válasszuk meg, mi a mérvadó számunkra, milyen
szisztéma szerint döntünk. Így lehet, hogy nem esünk hasra az Oscar-jelöléstől,
de egy kisebb filmes díj már útmutató számunkra. Ez az igazi szabadság, amivel
meg kell tanulni okosan élni.
Hm, ezzel a cikkel jobban tudok azonosulni, mint Judéval. Hogyhogy nem az SFmagra publikáltad?
VálaszTörlésÉlvezet volt olvasni.
VálaszTörlésAzért a Magyar Könyvek Viadala még így is örülhet, hogy egy platformra került az írásban a Hugo-díjjal.
VálaszTörlés