Még a megboldogult Fantazmón indítottam el egy cikksorozatot, ami a meg nem valósult SF filmekkel foglalkozott. Egyetlen cikk maradt, amit végül ott nem közöltem, és egészen eddig a merevlemezemen várta, hogy kikerülhessen a napvilágra. Az Alien 3 különböző forgatókönyveiről most az ekultúrán megjelent Alien ajánló kapcsán szeretnék megemlékezni, a teljesség igénye nélkül, egyszerűen csak rövid ízelítőt adva azoknak, akiket érdekel a franchise pár elvetélt ötlete.
Íme az eredetileg két részes cikk (amiben sokkal több kép lett volna):
Nap mint nap hallani filmes híreket, egy rendező
bejelentette, hogy ilyen filmet forgat, egy másik színészt castingoltak
valahová, ebből a könyvből írnak forgatókönyvet, és így tovább. Leggyakrabban
pedig az ember csak vár, szépen lassan pedig kiderül, hogy a beígért filmek jó
része sohasem készül el különféle indokok miatt. A sci-fi filmek története is
tele van el nem készült filmekkel, ebben a cikksorozatban nyolc projektet
mutatunk be, amelyek ha elkészülnek, egészen más lenne a science fiction
mozifilmek világa.
Alien 3
Az Alien filmsorozat harmadik epizódját – ami magyarul A
végső megoldás: Halál fantáziacímen futott – 1992-ben mutatták be, a
forgatókönyvet David Giler, Walter Hill és Larry Ferguson írta. Giler és Hill
már dolgozott a második Alien filmen, Ferguson pedig a Vadászat a Vörös
Októberre forgatókönyvével már bizonyított. A rendezői székbe David Fincher
került, aki mindeddig csak videoklippeket rendezett. Az Alien franchise-nak
ekkorra már igencsak nagy rajongótábora volt, azonban a harmadik rész nem
váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mind a kritika, mind a közönség szemében
elhibázottnak tűnt. Ezen még az a tény sem változtatott, hogy Fincherék eredeti
elképzelése helyett egy erősen átvágott verziót mutattak be 1992-ben.
Természetesen maga a franchise korántsem tűnt el, de a bemutatás óta sokszor
felvetődik, vajon milyen lehetett volna a harmadik Alien történet.
Eredeti tervek:
Az eredeti elképzelések szerint az Aliensnek (A bolygó neve
Halál) egy két részes folytatása lett volna, ami egyetlen nagy történetet mesél
el. Ripley csupán egy cameo erejéig jelent volna meg az elsőben, hogy aztán a
második filmben visszatérhessen mint az idegenek ellen küzdő hős. A történet
fókuszában a Weyland-Yutani állt volna, aminek egy militáns emberi csoport
miatt el kell szigetelnie a Földet. Ennek a verziónak a főhőse Hicks lett
volna, aki az Aliens egyik túlélője. Maga Sigourney Weaver is szimpatizált egy
ilyen forgatókönyvvel, különösen mivel abban Ripley múltjára és karakterére is
nagyobb hangsúlyt fektettek volna. A történettel Giler és Hill állt elő, akik a
20th Century Fox kérésére még az eredeti Alient jegyző Ridley Scottot is
megkeresték, de a rendező nem tudta elvállalni a projektet. Ám már ezek előtt a
változatok előtt is több forgatókönyv készült.
William Gibson és az Alien
Még ez előtt a terv előtt a Neurománccal ismertté vált
kanadai sci-fi írót bízták meg elsőként az Alien 3 script megírásával. Gibson
1987-ben el is készült az első változatával, amit 1988-ban újraírt, ugyanis az
elsőben még az Alienshez képest is túl sok volt az akciójelenet. A második
változat már mindössze három fő Xenomorph-fal operált és sokkal inkább
hasonlított az első Alien filmhez.
A történet szerint a Sulaco egy navigációs hiba miatt
besodródik a Union of Progressive Peoples (UPP) nevű, szocialista felépítésű
állam űrterébe, és egy kisebb felderítő csoport a fedélzetre is lép. Ekkor
egyiküket megfertőzi egy arctámadó, ami Bishop maradványaiból kerül elő. Ezt
követően a katonák elhagyják a hajót, de előbb magukkal viszik Bishop
maradványait. A Sulaco végül dokkol egy tengerészgyalogos irányítás alatt álló
űrbázison. Ekkor újabb két idegen bukkan fel, akiket semlegesítenek és a
tudósok tanulmányozni kezdenek. Sajnos Ripley kabinja súlyosan megsérült és
kómába esett. Nyuszi (Newt) visszatér a Földre a nagyszüleihez, Hicks pedig az
állomáson kap munkát, ahol hamarosan terjedni kezd a pletyka, hogy a
Weyland-Yutani emberei kísérletezgetnek a Xenomorphok génállományával. Eközben
a UPP elküldi a megjavított Bishopot az állomásra a béke jeleként, azonban
ezalatt már nekiláttak saját Xenomorphjaik klónozásának. Csak idő kérdése, hogy
elszabaduljanak az idegenek, a film pedig innentől kezdve az ellenük folyó
harcról szólt volna, amiben Hicks vállalt volna vezető szerepet.
Gibson forgatókönyvét végül nem fogadták el, hiába
igyekezett finomítani rajta. Amit
azonban érdemes lehet megemlíteni ebből a forgatókönyvből, az az, hogy itt
vetődik fel először a gondolat, hogy a Xenomorphokat talán egy idegen faj hozta
létre mesterségesen – pontosabban az egyik mellékszereplő találgatásaiból
következtettek erre sokan. Ez az elképzelés persze soha nem nyert megerősítést,
egészen a 2012-es Prometheusig, ahol egyfajta biológiai fegyverként jelenik meg
az Alien filmekből ismerős idegen.
Jelenetek Gibson forgatókönyvéből |
Eric Red forgatókönyve
1989-ben készült el a következő forgatókönyv a
horrorfilmekben jártas Eric Redtől. Ez egy sokkal véresebb történet lett volna,
ráadásul az elkészült script több, az alapötletben rejlő lehetőséget kihagyott.
A történet szerint a Sulacót katonák fedezik fel, de mikor
megtalálják a három kriotartályt, azok üresek, csupán idegen tojások vannak
bennük. Ezt követően a csapatot lesből Xenomorphok támadják meg, és mivel
nincsen megfelelő fegyverük, a katonákat lemészárolják. A csoport vezetője, Sam
Smith ezután a saját ágyában ébred a szüleinél, és először azt hiszi, az egész
csak álom volt. Ám hamarosan meglátja a sérüléseit, és hogy több részét mesterségesen
állították helyre, például egy mechanikus kart is kapott. Hiába kezd
gyanakodni, tábornok apja felvilágosítja, hogy két héttel ezelőtt történt egy
baleset a hajóján, ott sérült meg. Sam persze nem nyugszik bele a dologba, és
ahogy szépen lassan összeszedi az információkat, rájön, hogy a katonaság
tudományos szekciója a Xenomorphok DNS-ét tanulmányozva megpróbál fegyvert
kovácsolni a lényekből. Ennek egyik módja, hogy Sam apjába idegen DNS-t
fecskendeznek, illetve klónoznak egy idegent. Azonban mielőtt bármit is
tehetnének, a lény elszabadul egy nyilvános bemutatón, többeket megöl, másokból
pedig később újabb lények kelnek ki. Sam egy csapat katona élére áll, azonban
hamarosan apjában is elindulnak a változások, amitől egy ember-Xenomorph
hibriddé válik, ráadásul egy őt korábban megcsípett szúnyog elkezdte
megfertőzni az állomáson élő embereket és állatokat.
Red forgatókönyvének egyik érdekessége, hogy ahogy
Gibsonnál, úgy itt is a történet egy űrállomáson játszódik, de ehhez tartozik
egy kupola, ami alatt egy egész amerikai kisváros helyet kapott, itt élnek Sam
szülei és az itteni állatok is az idegenek „gazdatesteivé” válnak. A másik,
sokkal fontosabb elem pedig az, hogy ez az első forgatókönyv, ami már az első
percekben kiírja a korábbi túlélőket a történetből, ahogyan az részben az
elkészült filmváltozatban is történt. Igaz, itt nem kapunk magyarázatot, hogyan
kerültek idegenek a Sulacóra. Ennek kapcsán maga Red is elismerte később, hogy
az egész forgatókönyv gyenge, a stúdió nyomása miatt több lyuk tátongott benne
és tele volt különösen nevetséges megoldásokkal, például hogy az emberek –
civilek és katonák egyaránt – XX. századi fegyverekkel küzdenek, szemben az
Aliens tengerészgyalogosainak szuperfegyvereivel. Ráadásul azzal semmi gond nem
lett volna, ha a filmben sok a hulla, de a forgatókönyv indokolatlanul véresre
sikerült, gyakori, hogy csupán azért vannak benne kibelezett emberek, hogy ott
legyenek.
És persze itt kapunk először valamiféle ember-idegen
hibridet, amire mindenki emlékezhet az Alien negyedik részéből (Alien
Resurrection – Feltámad a Halál).
David Thowy börtöntörténete
Azután, hogy mind William Gibson sci-fi író, mind pedig Eric
Red forgatókönyvíró Alien filmtervét visszadobták, David Twohy kapott
lehetőséget. Az ő forgatókönyve volt az, ahol megjelent a börtön, mint
helyszín, ami a végleges változatban került felhasználásra. A történet szerint
az űrben egy bányászhajó egy arctámadóra lel aszteroidák között, amit
továbbítanak is a Weyland-Yutaninak. Három évvel később a Föld körül keringő
Moloch Island nevű börtönállomásra új elítéltek érkeznek. Hamarosan kiderül,
hogy az elítéltekkel a Társaság titkos kísérleteket folytat, aminek a
Xenomorphok állnak a középpontjában. A fegyencek rájönnek erre, és miután az
idegen lények elszabadulnak, ők igyekeznek megszökni az állomásról.
Ez a forgatókönyv már sokkal közelebb áll a végleges
változathoz, noha ezt semmi nem kapcsolja az Alienshez. Több karakter és
jelenet is felbukkan a kész filmben, illetve a negyedik Alienben (például a
kísérletek során létrejött deformált lények). Thowy elképzelése szerint a film
sokkal inkább hasonlított volna A nyolcadik utas: a Halálra, abban, hogy inkább
a szereplőkre fókuszál, kevés számú idegen jelent volna meg, és a történet is
inkább a fegyencek szökési kísérletére helyezte volna a hangsúlyt. Végül
természetesen ez a változat sem nyerte el a producerek tetszését, de így nem
csodálkozhat senki, ha Thowy később Riddick filmjeiben nem csak, hogy merített
az Alien univerzum hangulatából, de ötleteket is vitt magával (gondoljunk
Crematoriára A sötétség krónikájából).
Vincent Ward és az erdőbolygó
Ezt követően 1990-ben Vincent Ward rendező-forgatókönyvíró
fogott neki a munkának. Az ő koncepciója talán a legismertebb, és sokat
köszönhet neki a végleges Alien 3. A történet az Arceon nevű különös űrbéli
kolostorban játszódik – nem összekeverendő az Acheronnal, azaz az LV-426-tal –,
aminek nagy része fából késszült, ez veszi körbe a fém felszínt, és egy olyan szerzetesrend
irányítja, amelyik elutasítja a modern technológiát. Őrülten hangzik? Mert
valahol az is.
Az Arceon vázlata |
A történet szerint a szerzetesek „bolygójára” – az Arceon
elég nagy jószág – lezuhan a Sulaco mentőkabinja, amihez hasonlót a szerzetesek
még soha nem láttak. Mielőtt megtalálják benne Ripleyt, lejátsszanak egy
felvételt, amin a nő közli, hogy a hajót ellepték a Xenomorphok, és hogy Hicks
és Bishop meghalt, ő pedig Nyuszival (Newt) próbál elmenekülni. Mikor Ripley
felébred a fagyasztásból, a Rend vezetője elmondja, hogy egyedül találták őt a
mentőkabinban – egy korábbi jelenetben véres gyerekruhákat látni –, és hogy
nincs rádiójuk, amivel hajót hívhatnának ide. Ripley elbeszélését nem hiszi el,
mert az ellentmondana a vezető hitének, miszerint a Föld évtizedekkel ezelőtt
elpusztult, ezért is vetik el a szerzetesek a technológiát. Miután azonban
sikeresen megölnek egy idegent, ami az egyik bárányból kelt ki, Ripleyt
vádolják azzal, hogy elhozta a Gonoszt az Arceonra, és nem akarják elfogadni a
segítségét. Bebörtönzik az állomás egyik alsóbb szintjén, ahol felfedezi, hogy
egy Anthony nevű androidot is fogva tartanak. Később természetesen a
szerzetesek is rájönnek, hogy szükségük van Ripley segítségére, így Anthonyval
és egy John nevű szerzetessel, aki a kezdetektől fogva Ripley pártján állt,
megpróbálják legyőzni a Xenomorphot, ami lemészárolta a többi szerzetest. A
film legvégére csak Ripley és John maradt, de mikor elmenekülnének a Sulaco
mentőkabinjával, Ripley rájön, hogy megfertőződött, azonban John átveszi a nő
torkából az idegent. Miután John besétált a közelben égő kukoricásba – az
állomásnak ez szolgáltatta a friss levegőt és az élelmet – Ripley John
kutyájával elhagyja az Arceont.
A bolygó mesterséges tava/tengere |
A végleges forgatókönyv lényegében Ward és Twohy
scriptjeinek egyfajta elegye lett. Wardnál jelenik meg, hogy Ripley egyedüli
túlélőként kerül egy teljesen férfi csoportba, míg a második rész túlélői
meghaltak. „Az első dolog, amit szerettem volna megtenni, az az, hogy megölöm
Nyuszit” mondta Ward. „Egyszerűen idegesített.” Ezentúl arra hivatkozott, hogy
Ripley egyik „családtagjának” megölése szükséges volt, hiszen így tudta a
személyes tragédiát és az ebből eredő motivációkat beépíteni a karakterbe.
Továbbá itt jelenik meg először, hogy a főhőst megfertőzik az idegenek, még ha
itt túl is éli végül a filmet.
Ami miatt azonban sokan figyeltek fel erre az ötletre, az a
szokatlan helyszín. Az Arceon az egyik legérdekesebb ötlet az Alien franchise
történetében: egy több szintből álló, több ezer méter nagyságú fémgömb, amit
fával borítottak és még egy tó is helyet kapott rajta. Ráadásul ebben a
forgatókönyvben az idegen egy archaikus közegbe kerül, ami még érdekesebbé
tette volna a sztorit. Nagyon sok helyen foglalkoztak Ward ötletével, aminek az
alapját az képezi, hogy a szatelit lakói eredetileg egy techno-ellenes földi
szekta tagjai voltak, akiket kitoloncoltak a bolygóról. Az ötletért még maga
Sigourney Weaver is lelkesedett. Sokak szerint ez lehetett volna a legegyedibb
Alien film, ha elkészül, még akkor is, ha Ward „fabolygója” tudományosan
igencsak légből kapott.
Végül David Giler és Walter Hill a saját kezükbe vették az
irányítást és elkészítették a forgatókönyvet, amiből aztán a kész filmet
csinálták. Hogy mi lett volna jobb, Gibson forgatókönyve a szocialista UPP-vel,
Red vérfürdője, Twohy börtöncsapdája vagy Ward fabolygója, azt mindenki
eldöntheti maga, mindenesetre ezek nélkül az Alien 3 nem lett volna olyan,
amilyennek ma ismerjük.
A bárányból kikelt idegen Ward scriptjéből |
Források, érdekességek:
miért nincs itt kétszász komment? nagyon jól összeszedett írás, hiánypótló hogy úgy mondjam
VálaszTörlésFerguson, nem Fergusson
Javítva, köszi!
VálaszTörlés