2016. április 4., hétfő

El nem készült sci-fi filmek: Alien 3

Még a megboldogult Fantazmón indítottam el egy cikksorozatot, ami a meg nem valósult SF filmekkel foglalkozott. Egyetlen cikk maradt, amit végül ott nem közöltem, és egészen eddig a merevlemezemen várta, hogy kikerülhessen a napvilágra. Az Alien 3 különböző forgatókönyveiről most az ekultúrán megjelent Alien ajánló kapcsán szeretnék megemlékezni, a teljesség igénye nélkül, egyszerűen csak rövid ízelítőt adva azoknak, akiket érdekel a franchise pár elvetélt ötlete.

Íme az eredetileg két részes cikk (amiben sokkal több kép lett volna):

Nap mint nap hallani filmes híreket, egy rendező bejelentette, hogy ilyen filmet forgat, egy másik színészt castingoltak valahová, ebből a könyvből írnak forgatókönyvet, és így tovább. Leggyakrabban pedig az ember csak vár, szépen lassan pedig kiderül, hogy a beígért filmek jó része sohasem készül el különféle indokok miatt. A sci-fi filmek története is tele van el nem készült filmekkel, ebben a cikksorozatban nyolc projektet mutatunk be, amelyek ha elkészülnek, egészen más lenne a science fiction mozifilmek világa.


Alien 3

Az Alien filmsorozat harmadik epizódját – ami magyarul A végső megoldás: Halál fantáziacímen futott – 1992-ben mutatták be, a forgatókönyvet David Giler, Walter Hill és Larry Ferguson írta. Giler és Hill már dolgozott a második Alien filmen, Ferguson pedig a Vadászat a Vörös Októberre forgatókönyvével már bizonyított. A rendezői székbe David Fincher került, aki mindeddig csak videoklippeket rendezett. Az Alien franchise-nak ekkorra már igencsak nagy rajongótábora volt, azonban a harmadik rész nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mind a kritika, mind a közönség szemében elhibázottnak tűnt. Ezen még az a tény sem változtatott, hogy Fincherék eredeti elképzelése helyett egy erősen átvágott verziót mutattak be 1992-ben. Természetesen maga a franchise korántsem tűnt el, de a bemutatás óta sokszor felvetődik, vajon milyen lehetett volna a harmadik Alien történet.

Eredeti tervek:

Az eredeti elképzelések szerint az Aliensnek (A bolygó neve Halál) egy két részes folytatása lett volna, ami egyetlen nagy történetet mesél el. Ripley csupán egy cameo erejéig jelent volna meg az elsőben, hogy aztán a második filmben visszatérhessen mint az idegenek ellen küzdő hős. A történet fókuszában a Weyland-Yutani állt volna, aminek egy militáns emberi csoport miatt el kell szigetelnie a Földet. Ennek a verziónak a főhőse Hicks lett volna, aki az Aliens egyik túlélője. Maga Sigourney Weaver is szimpatizált egy ilyen forgatókönyvvel, különösen mivel abban Ripley múltjára és karakterére is nagyobb hangsúlyt fektettek volna. A történettel Giler és Hill állt elő, akik a 20th Century Fox kérésére még az eredeti Alient jegyző Ridley Scottot is megkeresték, de a rendező nem tudta elvállalni a projektet. Ám már ezek előtt a változatok előtt is több forgatókönyv készült.

William Gibson és az Alien

Még ez előtt a terv előtt a Neurománccal ismertté vált kanadai sci-fi írót bízták meg elsőként az Alien 3 script megírásával. Gibson 1987-ben el is készült az első változatával, amit 1988-ban újraírt, ugyanis az elsőben még az Alienshez képest is túl sok volt az akciójelenet. A második változat már mindössze három fő Xenomorph-fal operált és sokkal inkább hasonlított az első Alien filmhez.

A történet szerint a Sulaco egy navigációs hiba miatt besodródik a Union of Progressive Peoples (UPP) nevű, szocialista felépítésű állam űrterébe, és egy kisebb felderítő csoport a fedélzetre is lép. Ekkor egyiküket megfertőzi egy arctámadó, ami Bishop maradványaiból kerül elő. Ezt követően a katonák elhagyják a hajót, de előbb magukkal viszik Bishop maradványait. A Sulaco végül dokkol egy tengerészgyalogos irányítás alatt álló űrbázison. Ekkor újabb két idegen bukkan fel, akiket semlegesítenek és a tudósok tanulmányozni kezdenek. Sajnos Ripley kabinja súlyosan megsérült és kómába esett. Nyuszi (Newt) visszatér a Földre a nagyszüleihez, Hicks pedig az állomáson kap munkát, ahol hamarosan terjedni kezd a pletyka, hogy a Weyland-Yutani emberei kísérletezgetnek a Xenomorphok génállományával. Eközben a UPP elküldi a megjavított Bishopot az állomásra a béke jeleként, azonban ezalatt már nekiláttak saját Xenomorphjaik klónozásának. Csak idő kérdése, hogy elszabaduljanak az idegenek, a film pedig innentől kezdve az ellenük folyó harcról szólt volna, amiben Hicks vállalt volna vezető szerepet.

Gibson forgatókönyvét végül nem fogadták el, hiába igyekezett finomítani rajta. Amit azonban érdemes lehet megemlíteni ebből a forgatókönyvből, az az, hogy itt vetődik fel először a gondolat, hogy a Xenomorphokat talán egy idegen faj hozta létre mesterségesen – pontosabban az egyik mellékszereplő találgatásaiból következtettek erre sokan. Ez az elképzelés persze soha nem nyert megerősítést, egészen a 2012-es Prometheusig, ahol egyfajta biológiai fegyverként jelenik meg az Alien filmekből ismerős idegen.


Jelenetek Gibson forgatókönyvéből

Eric Red forgatókönyve

1989-ben készült el a következő forgatókönyv a horrorfilmekben jártas Eric Redtől. Ez egy sokkal véresebb történet lett volna, ráadásul az elkészült script több, az alapötletben rejlő lehetőséget kihagyott.

A történet szerint a Sulacót katonák fedezik fel, de mikor megtalálják a három kriotartályt, azok üresek, csupán idegen tojások vannak bennük. Ezt követően a csapatot lesből Xenomorphok támadják meg, és mivel nincsen megfelelő fegyverük, a katonákat lemészárolják. A csoport vezetője, Sam Smith ezután a saját ágyában ébred a szüleinél, és először azt hiszi, az egész csak álom volt. Ám hamarosan meglátja a sérüléseit, és hogy több részét mesterségesen állították helyre, például egy mechanikus kart is kapott. Hiába kezd gyanakodni, tábornok apja felvilágosítja, hogy két héttel ezelőtt történt egy baleset a hajóján, ott sérült meg. Sam persze nem nyugszik bele a dologba, és ahogy szépen lassan összeszedi az információkat, rájön, hogy a katonaság tudományos szekciója a Xenomorphok DNS-ét tanulmányozva megpróbál fegyvert kovácsolni a lényekből. Ennek egyik módja, hogy Sam apjába idegen DNS-t fecskendeznek, illetve klónoznak egy idegent. Azonban mielőtt bármit is tehetnének, a lény elszabadul egy nyilvános bemutatón, többeket megöl, másokból pedig később újabb lények kelnek ki. Sam egy csapat katona élére áll, azonban hamarosan apjában is elindulnak a változások, amitől egy ember-Xenomorph hibriddé válik, ráadásul egy őt korábban megcsípett szúnyog elkezdte megfertőzni az állomáson élő embereket és állatokat.

Red forgatókönyvének egyik érdekessége, hogy ahogy Gibsonnál, úgy itt is a történet egy űrállomáson játszódik, de ehhez tartozik egy kupola, ami alatt egy egész amerikai kisváros helyet kapott, itt élnek Sam szülei és az itteni állatok is az idegenek „gazdatesteivé” válnak. A másik, sokkal fontosabb elem pedig az, hogy ez az első forgatókönyv, ami már az első percekben kiírja a korábbi túlélőket a történetből, ahogyan az részben az elkészült filmváltozatban is történt. Igaz, itt nem kapunk magyarázatot, hogyan kerültek idegenek a Sulacóra. Ennek kapcsán maga Red is elismerte később, hogy az egész forgatókönyv gyenge, a stúdió nyomása miatt több lyuk tátongott benne és tele volt különösen nevetséges megoldásokkal, például hogy az emberek – civilek és katonák egyaránt – XX. századi fegyverekkel küzdenek, szemben az Aliens tengerészgyalogosainak szuperfegyvereivel. Ráadásul azzal semmi gond nem lett volna, ha a filmben sok a hulla, de a forgatókönyv indokolatlanul véresre sikerült, gyakori, hogy csupán azért vannak benne kibelezett emberek, hogy ott legyenek.

És persze itt kapunk először valamiféle ember-idegen hibridet, amire mindenki emlékezhet az Alien negyedik részéből (Alien Resurrection – Feltámad a Halál).

David Thowy börtöntörténete

Azután, hogy mind William Gibson sci-fi író, mind pedig Eric Red forgatókönyvíró Alien filmtervét visszadobták, David Twohy kapott lehetőséget. Az ő forgatókönyve volt az, ahol megjelent a börtön, mint helyszín, ami a végleges változatban került felhasználásra. A történet szerint az űrben egy bányászhajó egy arctámadóra lel aszteroidák között, amit továbbítanak is a Weyland-Yutaninak. Három évvel később a Föld körül keringő Moloch Island nevű börtönállomásra új elítéltek érkeznek. Hamarosan kiderül, hogy az elítéltekkel a Társaság titkos kísérleteket folytat, aminek a Xenomorphok állnak a középpontjában. A fegyencek rájönnek erre, és miután az idegen lények elszabadulnak, ők igyekeznek megszökni az állomásról.

Ez a forgatókönyv már sokkal közelebb áll a végleges változathoz, noha ezt semmi nem kapcsolja az Alienshez. Több karakter és jelenet is felbukkan a kész filmben, illetve a negyedik Alienben (például a kísérletek során létrejött deformált lények). Thowy elképzelése szerint a film sokkal inkább hasonlított volna A nyolcadik utas: a Halálra, abban, hogy inkább a szereplőkre fókuszál, kevés számú idegen jelent volna meg, és a történet is inkább a fegyencek szökési kísérletére helyezte volna a hangsúlyt. Végül természetesen ez a változat sem nyerte el a producerek tetszését, de így nem csodálkozhat senki, ha Thowy később Riddick filmjeiben nem csak, hogy merített az Alien univerzum hangulatából, de ötleteket is vitt magával (gondoljunk Crematoriára A sötétség krónikájából).

Vincent Ward és az erdőbolygó

Ezt követően 1990-ben Vincent Ward rendező-forgatókönyvíró fogott neki a munkának. Az ő koncepciója talán a legismertebb, és sokat köszönhet neki a végleges Alien 3. A történet az Arceon nevű különös űrbéli kolostorban játszódik – nem összekeverendő az Acheronnal, azaz az LV-426-tal –, aminek nagy része fából késszült, ez veszi körbe a fém felszínt, és egy olyan szerzetesrend irányítja, amelyik elutasítja a modern technológiát. Őrülten hangzik? Mert valahol az is.

Az Arceon vázlata

A történet szerint a szerzetesek „bolygójára” – az Arceon elég nagy jószág – lezuhan a Sulaco mentőkabinja, amihez hasonlót a szerzetesek még soha nem láttak. Mielőtt megtalálják benne Ripleyt, lejátsszanak egy felvételt, amin a nő közli, hogy a hajót ellepték a Xenomorphok, és hogy Hicks és Bishop meghalt, ő pedig Nyuszival (Newt) próbál elmenekülni. Mikor Ripley felébred a fagyasztásból, a Rend vezetője elmondja, hogy egyedül találták őt a mentőkabinban – egy korábbi jelenetben véres gyerekruhákat látni –, és hogy nincs rádiójuk, amivel hajót hívhatnának ide. Ripley elbeszélését nem hiszi el, mert az ellentmondana a vezető hitének, miszerint a Föld évtizedekkel ezelőtt elpusztult, ezért is vetik el a szerzetesek a technológiát. Miután azonban sikeresen megölnek egy idegent, ami az egyik bárányból kelt ki, Ripleyt vádolják azzal, hogy elhozta a Gonoszt az Arceonra, és nem akarják elfogadni a segítségét. Bebörtönzik az állomás egyik alsóbb szintjén, ahol felfedezi, hogy egy Anthony nevű androidot is fogva tartanak. Később természetesen a szerzetesek is rájönnek, hogy szükségük van Ripley segítségére, így Anthonyval és egy John nevű szerzetessel, aki a kezdetektől fogva Ripley pártján állt, megpróbálják legyőzni a Xenomorphot, ami lemészárolta a többi szerzetest. A film legvégére csak Ripley és John maradt, de mikor elmenekülnének a Sulaco mentőkabinjával, Ripley rájön, hogy megfertőződött, azonban John átveszi a nő torkából az idegent. Miután John besétált a közelben égő kukoricásba – az állomásnak ez szolgáltatta a friss levegőt és az élelmet – Ripley John kutyájával elhagyja az Arceont.


A bolygó mesterséges tava/tengere

A végleges forgatókönyv lényegében Ward és Twohy scriptjeinek egyfajta elegye lett. Wardnál jelenik meg, hogy Ripley egyedüli túlélőként kerül egy teljesen férfi csoportba, míg a második rész túlélői meghaltak. „Az első dolog, amit szerettem volna megtenni, az az, hogy megölöm Nyuszit” mondta Ward. „Egyszerűen idegesített.” Ezentúl arra hivatkozott, hogy Ripley egyik „családtagjának” megölése szükséges volt, hiszen így tudta a személyes tragédiát és az ebből eredő motivációkat beépíteni a karakterbe. Továbbá itt jelenik meg először, hogy a főhőst megfertőzik az idegenek, még ha itt túl is éli végül a filmet.

Ami miatt azonban sokan figyeltek fel erre az ötletre, az a szokatlan helyszín. Az Arceon az egyik legérdekesebb ötlet az Alien franchise történetében: egy több szintből álló, több ezer méter nagyságú fémgömb, amit fával borítottak és még egy tó is helyet kapott rajta. Ráadásul ebben a forgatókönyvben az idegen egy archaikus közegbe kerül, ami még érdekesebbé tette volna a sztorit. Nagyon sok helyen foglalkoztak Ward ötletével, aminek az alapját az képezi, hogy a szatelit lakói eredetileg egy techno-ellenes földi szekta tagjai voltak, akiket kitoloncoltak a bolygóról. Az ötletért még maga Sigourney Weaver is lelkesedett. Sokak szerint ez lehetett volna a legegyedibb Alien film, ha elkészül, még akkor is, ha Ward „fabolygója” tudományosan igencsak légből kapott.



Végül David Giler és Walter Hill a saját kezükbe vették az irányítást és elkészítették a forgatókönyvet, amiből aztán a kész filmet csinálták. Hogy mi lett volna jobb, Gibson forgatókönyve a szocialista UPP-vel, Red vérfürdője, Twohy börtöncsapdája vagy Ward fabolygója, azt mindenki eldöntheti maga, mindenesetre ezek nélkül az Alien 3 nem lett volna olyan, amilyennek ma ismerjük.

A bárányból kikelt idegen Ward scriptjéből

Források, érdekességek:

2 megjegyzés:

  1. miért nincs itt kétszász komment? nagyon jól összeszedett írás, hiánypótló hogy úgy mondjam

    Ferguson, nem Fergusson

    VálaszTörlés