Orson Scott Card a Végjáték című regényével lett híres, amiben egy fiatal fiú, Ender Wiggin szenvedéstörténetét dolgozta fel az emberiség életben maradásáért vívott háború keretei között. Card a (Hugó-, Nebula- és Locus-nyertes) folytatás, az 1985-ös A Holtak Szószólója (Speaker for the Dead) előszavában leírja, hogy az első kötet igazából csak azért született meg, hogy a folytatást meg tudja írni. Ender az első kötetben még gyerek, aki küzd saját maga ellen egy olyan helyzetben, ahol a legrosszabb tulajdonságait kell előhívnia az életben maradáshoz. A regény lezárásában Ender, a Fajirtó válik a Holtak Szószólójává, a második kötet pedig a felnőtt Ender megváltástörténete, vagy legalább is annak utolsó stádiuma.
Az emberiség a Száz Világ rendszerében, a Csillagközi
Kongresszus égisze alatt virágzik, a kiirtott hangyoktól megörökölt bolygókon
túl már új planétákat is benépesített közel fénysebességgel haladó hajóival és
az azonnali kommunikációt lehetővé tevő ansible-hálózat segítségével. Az egyik
ilyen világ Lusitania, egy jelentéktelen kolónia, ami azonban egy csapásra a
legfontosabb hellyé lép elő az emberiség szemében: őslakói ugyanis értelmesek.
A háromezer évvel ezelőtti Fajirtás óta az emberiség most találkozik először
értelmes lényekkel, és egyfajta vezeklésnek tekintik a pequeninók (malackák)
fajával való kapcsolatot. Azonban bármennyire is igyekeznek megérteni ezeket a
lényeket, a szigorú törvények miatt nem nagyon jutnak közelebb hozzájuk. Amikor
pedig a malackák brutálisan meggyilkolják a kolónia xenológusát, Pipót, az
egész rendszer kerül veszélybe. Ugyanakkor valami más is játszódik Lusitanián,
egy Novinha nevű kislány lelkében, aki a gyilkosság után elhívja a katolikus
világra a Falante pelos Mortost, a Holtak Szószólóját. De senki nem gondolja,
hogy az eredeti Szószóló érkezik meg a kis világra, hogy húsz évvel az első
gyilkosság után két másik halottról is szóljon, megváltoztatva ezzel nem csak a
kolónia, de három faj sorsát is.
Adná magát a helyzet, hogy a Végjáték irányából közelítsünk a regény felé, de ez ugyanúgy
botorság lenne, mint hogy azt mondani az első kötetre, hogy az egy szimpla
military sci-fi. A Holtak Szószólója egy teljesen más regény, persze, ugyanúgy
itt is főleg a lélektanra helyeződik a hangsúly, de egészen más aspektusból. De
ne szaladjunk ennyire előre.
A könyv sci-fi, annak egy klasszikus alaptípusát követi,
vagyis a technikailag fejlett ember találkozása a nála fejletlenebb, általában törzsi
keretek közt élő idegenekkel. Ez a fajta antropológiai sci-fi olyan
klasszikusokat termelt már ki magából, mint James Blish A Case of Conscience című regénye, de akár említhetnénk a Verebecskét, vagy C. J. Cherryh Mélyállomását. Card pequeninói és a
köréjük felépített világ atyafástól kezdve nagyon érdekes és egyedi, ráadásul
olyan rejtélyt sikerült megalkotnia, amivel végig fent lehet tartani a
feszültséget és annak lassú feloldása kitölti az egész regényt. Ráadásul a
harmadik fél, a Hangy Királynő behozásával csak még komplikáltabbá teszi a
helyzetet, amelyet szépen kezel az egész könyv folyamán.
Azt mondtam, a regény másik fontos eleme a Ribeira család.
Igazából azt kellene mondanom, a regény legfontosabb eleme ez, maga a történet
gerince. A könyvet botorság lenne csak az idegenek felől megközelíteni, hiszen
a pequeninóknál és hangyoknál gyakran idegenebbek az embernek saját fajtársai.
Több generációnyi fájdalom és veszteség bontakozik ki ebben a szálban, amit
Ender éppen a megértés erejével kezd el feloldani. Klasszikus pszichológiai
alapszituáció, az elfojtásból és bűntudatból eredő események, amelyek összekapcsolódnak
a szeretet iránti vággyal. Ugyan csak a harmadik kötet, a Fajirtás fogja
beemelni „az univerzum képletébe” a szeretetet, de valahogy az egész sorozatnak,
Ender egész életének a szeretet áll a középpontjában. Mindenképpen érdemes ezt
a könyvet úgy olvasni, mint ami az emberi kapcsolatokról szól. Card ráadásul
képes volt élő karaktereket alkotni – ez elengedhetetlen is egy ilyen típusú
kérdéskörhöz –, mindenkinek megvan a maga szerepe, viszonya a többi szereplőhöz
teljesen életszerű. És persze maga Ender is olyan, amilyennek az előző kötet
kisfiúját elképzelnénk felnőve, aki cipeli magával a bűntudatot, és hiába nyújt
mások sebeire gyógyírt, saját magának nem képes megadni azt. Ender megváltása a
Lusitania, annak lakói, Novinha és családja, a pequeninók és annak felismerése,
hogy sosem késő megbocsájtani, akár saját magunknak sem.
A Holtak Szószólója
több, mint egyszerű antropológiai sci-fi. Természetesen mint olyan ragyogó,
remekül megállja a helyét a science fiction történelmében, ötletei még ma is
elevenek és mint regény is remekül írták meg. De a boncolgatott fő kérdések, a
szereplők közti dráma, a lelki oldala a könyvnek nagyon fontos olvasmánnyá
teszik nem csak az SF kedvelőknek – mennyi könyvre is mondják ezt, már semmi
ereje nincsen e kijelentésnek –, hanem mindenkinek, aki nyitott a másikra és
saját magára, és vágyik egy megrázó, mégis felemelő történetre.
Szerintem Cardnak elsült a keze az Ender-rel, az összes többi kötet szomorú lejtmenet - szerintem négyet-ötöt vett be a gyomrom, aztán ráuntam a futószalagra (bár ez a malackás még elment).
VálaszTörlés